happyday
آژافیت

میخوام تمرینات لاغری رو شروع کنم

آژافیت

میخوام تمرینات تناسب اندام رو شروع کنم

آژافیت

میخوام برنامه غذایی داشته باشم

آژافیت

نگرفتم چی شد؟ می پرسم

انواع تیپ بدنی - سلامت

تیپ بدنی چیست ؟

 افراد اندام و حجم عضلاتی متفاوت  نسبت به یکدیگر دارن وهمچنین نسبت به تغییر وضعیت و حجم اونها مستلزم رفتار مخصوص به خودشون هستن که به هر کدون از این ساختار ، تیپ بدنی گفته می شه . در این مقاله سه نوع تیپ بدنی اکتومورف مزومورف و آندومورف رو با هم بررسی می کنیم تا با شناخت بهتر اندام خودمون ،  فعالیت های مناسبی جهت کاهش وزن یا تناسب اندام انجام بدیم.

 منظور از تیپ بدنی چیست؟

 افراد شکلها و ساختار بدنی متنوعی دارند و ظاهر بدن هر فرد به دو فاکتور مهم  ژنتیک و انتخاب سبک زندگی بستگی داره. لازمه بدونید که سه نوع شکل برای بدن وجود داره که هر فرد در یکی از این سه نوع قرار میگیره :

  1. Ectomorph  اکتومورف یعنی بدن لاغرو ظریف
  2. Mesomorph مزومورف یعنی بدنی متراکم و عضلانی
  3. Endomorph اندومورف یعنی بدنی گرد با مقدار چربی بالا

با دونستن گروه بدنی خودتون می تونید یاد بگیرید که چطوری از این ویژگی به نفع خودتون استفاده کنید ، سوخت و ساز بدنتون رو بالا ببرید و متناسب با اون ورزش و نوع تغذیه خودتون رو انتخاب کنید.

 سه تیپ بدنی اصلی کدوم ها هستن؟

 همانطور که گفتیم گروه اصلی تیپ های بدنی شامل مزومورف و اکتومورف و اندومورف می‌شود. تشخیص تیپ بدنی که با اون متولد میشی به شما کمک میکنه که تمرینات و برنامه غذایی خودتون رو بر همین اساس انتخاب کنی . این یعنی چطوری وزن کم کنید و یا چطوری وزن اضافه کنید و سالم بمونید. 

 البته این رو هم اضافه کنم که بسیاری از مردم ترکیبی از دو نوع تیپ بدنی هستند  بنابراین استرس این رو نداشته باشید که حتماً مشخصات شما مطابق یکی از این سه شکل باشه بلکه به دنبال توصیه هایی باشید که بیشتر به درد خودتون و بدنتون میخوره.

تیپ بدنی اکتومورف :

 اکتومورف ها معمولاً باریک هستند و مفاصل کوچک دارند یعنی ساختار بدنیشون ضعیفه این افراد دقیقا همون دوستانی هستند که هر چیزی دلشون می خواد می خورن و یک کیلو هم وزن اضافه نمی‌کند این افراد لاغر هستند و سوخت و سازشون سرعت بالایی داره یعنی بدون اضافه کردن وزن پرخوری هم می کنن.

ویژگی های تیپ بدنی اکتومورف :

  1.  بدن لاغر و ظریف
  2.  سینه های تخت
  3. شانه های کوچیک
  4.  زیاد عضلانی نیستند
  5.  متابولیسم با سرعت بالا دارند
  6. استعداد قرار گرفتن در دوره‌های بیش فعالی
  7.  اضافه کردن وزن به سختی انجام میشه

 توصیه های رژیمی:

  1.  همیشه صبحانه بخورید
  2.  مقدار زیادی کربوهیدرات سالم و  پیچیده (سیب زمینی ، غذاهای نشاسته دار ، میوه هایی مثل موز و توت )  بعد از ورزش میل کنید
  3.  تعداد وعده ها رو افزایش بدید یعنی به جای سه وعده بزرگ تقریبا 6وعده کوچک میل کنید
  4.  قبل و بعد از ورزش حتما وعده غذایی قرار بدید

 

  تیپ بدنی مزومورف :

 مزومورف ها معمولاً ساختار بدنی ورزشی تر و متعادلی دارن و به سادگی چربی و عضله اضافه می کنن و باید مواظب باشن پرخوری نکن . معمولا بسیاری از اونها در غذا خوردن زیاده روی می کنن چون فرم بدنشون ورزشیه و تصور می‌کنند چاق نمیشن یک مزومورف باید ورزش های قدرتی و هوازی انجام بده و اگر میخواد وزن کم کنه باید از مقدار کربوهیدرات های دریافتی کم کنه .

ویژگی های تیپ بدنی مزومورف :

  1. ظاهری ورزشکار دارن
  2. ساختار بدنی متعادل
  3.  قوی اندام
  4.  شانه های پهن
  5. به سادگی عضله اضافه می کند
  6. ورزش خوب جواب میدن
  7. اگه چربی اضافه داشته باشند معمولاً در پایین‌تنه انباشته میشه

توصیه های غذایی

  1.  تمرکز خودتون رو روی دریافت ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده(در بالا توضیح داده شد) و چربی ها و پروتئین های سالم قرار بدید
  2. با هر وعده مقداری پروتئین سالم میل کنید
  3. اگر هدفتون کاهش وزنه ، مصرف کربوهیدرات را کم کنید. بسیاری از مزومورف ها با افزایش مصرف پروتئین و کاهش کربوهیدرات شاید نتیجه بهتری بگیرد

 

 

تیپ بدنی اندومورف :

 تیپ بدن اندومورف ساختار استخوان بندی درشت و چربی زیاد دارد. به طور کلی بازوها و پاهای بزرگ دارند و بدنشون گرد هست.  کاهش وزن برای یک اندومورف کار سختیه  اما غیر ممکن نیست این افراد معمولاً ماهیچه‌های پاهاشون قوی اما عضلات بالا تنه شون نسبتاً ضعیفه .

ویژگی های تیپ بدنی اندومورف :

  1. بدن گرد
  2. استخوان ها و مفاصل متوسط تا بزرگ جثه
  3. عضلات قوی پا
  4. به سادگی عضله و چربی اضافه می‌کنند
  5.  کاهش وزن براشون سخته
  6. به سادگی خسته میشن
  7. سرعت سوخت و ساز بدن شون آهسته

 توصیه های غذایی :

  1.  در صورت امکان مصرف کربوهیدرات رو محدود کنید و کربوهیدرات های سالم و پیچیده (دیرجذب) مثل برنج قهوه‌ای یا غلات کامل و... مصرف بکنید .
  2. هر روز مقدار زیادی فیبر دریافت کنید تا احساس سیری داشته باشید.
  3. سه بسیاری از اندومورف ها با رعایت برنامه غذایی متعادل نتیجه مطلوب میگیرد

 

تیپ بدنی شما چیه ؟ 

حالا میتونید تیپ بدنی خودتون رو با پاسخ دادن به سوالاتی که در اینجا مطرح میکنیم  مشخص کنید و خیلی بهتر نوع تغذیه و تمرنی مناسب خودتون رو بشناسید :

انواع تیپ بدنی - اندومورف - اکتومورف - مزومورف - endomorph - mesomorph - ectomorfh - تشخیص تیپ بدنی - استایل بدنی

اگه میخوای نظر بدی لطفا وارد شو


در حال حاضر نظری موجود نیست