happyday

پیلاتس - تمرینی

اصول هشت گانه پیلاتس

در مقاله قبل تا حدودی با ورزش پیلاتس به صورت خلاصه آشنا شدید. حال در این مقاله با اصول هشت گانه پیلاتس که ارکان اصلی برای رسیدن به هدف در این ورزش میباشند را خواهید خواند :

 

  ۱-تنفس

از مهمترین اصول پیلاتس، تنفس پیلاتسه که اونو ازبقیه روش های تمرینی ورزشی متمایز می‌سازه. تنفس به صورت بسیار بسیار عمیق تا عمیق ترین بخش ریه انجام میشه، طوری که ما در حالت عادی انجام نمیدیم. همچنین در جریان تمرینات، بدین گونه عمل میکنیم، ۱۰ دقیقه اول تمرین، تنفس رو به طور کامل انجام داده و به طور کامل ریه رو تخلیه کرده، این امر موجب میشه تا حجم ریوی بدن بالاتر بره. تنفس باید به شکل جانبی صورت بگیره، یعنی ریه با دم از طرفین بدن حجیم شده و با بازدم تنگ میشه. با منقبض شدن عضلات شکم، شش ها باز شده و گنجایش جذب اکسیژن در اونها افزایش داده میشه. این نوع تنفس باعث به حرکت دراومدن عضلات بین دنده ای شده و بالاتنه رو منعطف تر و پر تحرک تر میکنه. به این نوع تنفس، تنفس سینه ای یا جانبی گفته میشه.

 

۲-مرکزیت

مرکزیت در سه حالت ایستاده، نشسته و خوابیده قابل اجراست. در تمام حالتها، در اجرای حرکات، حس مرکزیت بدن به عنوان بخش نگهدارنده بسیار حائز اهمیته.

 

۳-کنترل

کنترل بدن یعنی تحت فرمان داشتن اندام ها در حین حرکت. بخش کنترل با تمرکز و مرکزیت ارتباط تنگاتنگ داره. کنترل یعنی اینکه در زمان اجرای حرکت، قابلیت کنترل سایر اعضا و دخالت ندادن اونها در بخش اندام فعال باشه.

 

۴-تمرکز

در بسیاری از کلاسهای ورزشی، فرد ورزشکار نیازی به فکر کردن نداره، بلکه فقط حرکات رو اجرا میکنه. ولی در پیلاتس هر حرکت، توسط قدرت مغز با آگاهی و کنترل انجام میشه. این ذهن هست که بدن رو می‌سازه. پیلاتس یک برنامه تربیتی جسم و روان هست که هدف اون پرورش ذهن و بدنه.

 

 

۵-هماهنگی

یکی دیگر از فواید پیلاتس اجرای دقیق، هماهنگ و مرحله به مرحله حرکت طبق دستور اون حرکت هست. اینکه با حفظ نیرو و منقبض نگه داشتن شکم، حرکت انجام میشه، نیاز به دقت زیادی داره. هماهنگ کردن حرکات با تنفس از هنرهای پیلاتس هست.

 

۶-اجرای روان حرکات

در زمان اجرای حرکات باید به اجرای آرام، با کنترل و اجرای ممتد حرکات فکر کرد. رعایت این امر کمک به اجرای بهتر و بدون اشتباه حرکات میکنه. حرکات پیلاتس با شتاب و عجله و تیز انجام نمیشه، حرکات آهسته و با کنترل به مراتب مشکل تر هستن.

 

۷-تفکیک اندامها

تفکیک پیلاتس، عالی ترین روش برای بالا بردن آگاهی و درایت فرد به اندام خویش هست، اینکه از یک بخش به تنهایی در اجرای حرکت استفاده بشه. هر عضله با هماهنگی عضله دیگه کار میکنه ولی اجرای حرکت به صورت مجزا روی اون عضله صورت میگیره.

 

۸-خنثی سازی

اصل خنثی سازی در واقع پایه اصلی در اجرای حرکات پیلاتس هست. خنثی سازی باعث دفع تنش های روزانه در بدن میشه. ضروریه که پیش از شروع حرکات عمل خنثی سازی عضلات انجام بشه. در غیر اینصورت عضلات اشتباها به کار خود ادامه میدن و هرگز عادت غلط بدن از بین نمیره.

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه وخوشحال میشم اگه با نظرات خودتون درپایین همین صفحه یا در بخش پرسش و پاسخ ، آژافیت رو در ارائه هرچه بهتر مطالب و آموزشها یاری بدید.

 

کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع بلامانع است

پیلاتس - آموزش پیلاتس - لاغری - آموزش تصویری لاغری - آموزش تصویری پیلاتس - آموزش تصویری تناسب اندام - پیلاتس چیست - ورزش لاغری

اگه میخوای نظر بدی لطفا وارد شو


در حال حاضر نظری موجود نیست