happyday

آمادگی جسمانی و پیلاتس - تمرینی

تفاوتهای پیلاتس وآمادگی جسمانی

تنفس:

اولین اصل تنفس هست. تنفس پیلاتس با تنفس در سایر رشته های ورزشی کاملا متفاوته. تنفس پیلاتس یک تنفس جانبی و خاصه، دم از بینی و بازدم از دهان انجام میشه و شکم در هر دوحالت دم و بازدم، کاملا منقبضه. تنفس در آمادگی جسمانی یک تنفس سینه ای و عمومی هست.

نوع انقباض:

  • نوع انقباض پیلاتس یک نوع انقباض طویل شده یا برونگرا هست. نوع انقباض در آمادگی جسمانی اکثرا از نوع کوتاه شونده یا درونگرا هست.
  • به دلیل انقباضات برونگرا در پیلاتس ، طول عضله کشیده شده و بعد حرکت انجام میشه. انجام حرکات باید بسیار آرام و با فکر باشه، هیچ نوع شمارش و ریتم خاصی نداره و بر مبنای پاسچر شخص حرکت تغییر میکنه. در آمادگی جسمانی شمارش، ریتم و ضرب داریم و حرکات دوطرف مثل زنجیر و همانند هم انجام میشه.
  • پیلاتس از عمق و درون روی عضله تاثیر میذاره و هدفش تقویت عضلات ریز و ظریف و عمقی بدن هست که اکثرا کند انقباض هستن. آمادگی جسمانی اصولا روی عضلات درشت و مهم بدن که اکثرا تند انقباض هستن کار میکنه.

فاکتورها:

در آمادگی جسمانی دو فاکتور مهم داریم. فاکتورهای آمادگی جسمانی عمومی و فاکتورهای آمادگی حرکتی. فاکتورهای آمادگی حرکتی مثل چابکی و سرعت عکس العمل و توان، روی فاکتورهای آمادگی عمومی مثل قدرت و استقامت و همچنین سنجش اون، تاثیر مستقیم میذارن.

در روش تمرینی پیلاتس توجه و تمرکز فقط روی فاکتورهای عمومی از جمله استقامت و قدرت و انعطاف هست و فاکتورهای حرکتی در این رشته جایگاه خاصی ندارن.

ارزیابی و ارزشیابی:

دو اصل از اصول مهم پیلاتس، اصل تمرکز و کنترل هست. در پیلاتس حرکات آرام و با فکر انجام میشه . در حالیکه آمادگی جسمانی روی تعداد حرکت و زمان تاکید داره.

به عنوان مثال: در حرکت شنای قدرتی در آمادگی جسمانی به زمان و تعداد اهمیت بالایی داده میشه و رکورد مهم هست. درحالیکه در پیلاتس اجرای صحیح و مکث در حرکت دارای اهمیت هست.

در پیلاتس کیفیت و زوایا و اجرای صحیح و روانی حرکت، زیبایی و ریتم مورد ارزیابی قرار میگیره. درحالیکه در آمادگی جسمانی  زمان، تکرار و رکورد هائز اهمیته.

جابجایی حرکت:

یکی از مشخصه های بارز کلاس آمادگی جسمانی از همان ابتدای کلاس برای گرم کردن، جهش و پرش و طی مسافت هست.

پیلاتس ورزشی هست بدون جهش و پرش و طی مسافت، یعنی ورزشیه که  در فضایی به مساحت یک در دو متر انجام میشه.

در پیلاتس چه زمانی که روی ماشینهای پیلاتس باشیم و چه زمانی که روی مت قرار داریم، تمامی حرکات روی دستگاهها یا مت انجام میشه و جابجایی حرکت و جهش و پرش نداریم.

نوع پوشش پا:

در پیلاتس بر خلاف آمادگی جسمانی از کفش ورزشی استفاده نمیشه و در اصل پاها باید بدون هیچ نوع پوششی باشن. ولی بنا بر دلایلی و بر اساس سلیقه افراد، میشه از جورابها و یا کفشهای مخصوص پیلاتس که ضد لغزش هستند، استفاده کرد.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشه. اگر سوالی در این مورد داشتید ، میتونید در قسمت نظرات بپرسید . خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم.

ورزش در خانه - آموزش لاغری - تمرینات لاغری - تناسب اندام - تمرینات لاغری - آموزش بدنسازی

اگه میخوای نظر بدی لطفا وارد شو


در حال حاضر نظری موجود نیست